Kontakta oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig

Ring oss direkt 072-8535182 eller mejla info@1337logistics.se

Logistik är kärnan i e-handel – här kommer fem tips för att lyckas med din e-handelslogistik

E-handeln präglas både av snabb tillväxt och tuff konkurrens. Det finns många, stora globala jättar inom e-handeln som ständigt konkurrerar och utvecklar industrin. Kärnan till en framgångsrik e-handel är en effektiv logistik, vilket också är anledningen till att de största e-handlarna har valt att satsa stort just på logistiken.

Kunderna kräver snabba leveranser, gratis returhantering och flexibla leveransavtal. Men även om kundernas krav har ökat under de senaste åren finns det givetvis även en ekonomisk realitet som alla företag måste anpassa sig till. Den här ekonomiska ekvationen är den övergripande utmaningen för många e-handlare. För order, leverans- och returprocesser kostar ju faktiskt pengar.

Det här ställer nya krav på logistiken. Vi på 1337 Logistics har satt samman en lista på några av dessa utmaningar som e-handlare ställs inför just nu. Vi väljer att se alla dessa utmaningar som möjligheter – här har du verkligen chansen att öka din konkurrenskraftighet!

📦 Tillgänglighet 

Vi nämnde det tidigare, men att snabbt kunna leverera de varor som kunderna efterfrågar är helt avgörande vid e-handel. Om varan inte finns tillgänglig, ja, då kommer kunden med största sannolikhet att vända sig till en annan leverantör. Det här är verkligen en uppgift för logistiker att bita i! Att ha rätt varor i rätt kvantitet – inte för mycket och inte för lite – är en utmaning som kräver hög logistikkompetens, bra IT-system och tillgång till korrekt data. Det är många olika omvärldsfaktorer som ständigt påverkar efterfrågan av olika produkter och varor – och som e-handlare måste du har koll på det! (Eller givetvis ta hjälp av en logistikpartner)

📦 Flexibla leveranser 

Dagens konsumenter vill i ökad utsträckning kunna välja när och på vilket sätt varorna ska levereras. Idag finns det en massa leveransalternativ och nya tjänster kommer ständigt ut på marknaden (Förresten, om du vill uppnå snabba leveranser – spana in vårt huvudbolag Zimply Solveds system för att ge kunderna snabba leveranser. Vi snackar leverans inom en timme!).

Både etablerade transportföretag och nya start-up företag driver utvecklingen framåt och allt mer innovativa leveranstjänster finns som alternativ – och fler kommer att komma! Många av dessa leveranstjänster är baserade på innovativa mjukvaror för ökad visibilitet, kontroll och prognoser, allt baserat på prediktiv analys.

📦 Konsumentfokus 

Det har skett en stor förändring i logistik- och transportsektorn under de senaste åren. För bara ett par år sedan låg fokus på att hantera B2B-flöden. Nu anpassas och utformas logistiktjänsterna och erbjudanden istället utifrån konsumenternas behov och krav.

Företag har länge strävat efter att leverera så snabbt och billigt som möjligt – vilket ofta resulterat i varorna skeppas ut när det passar företagen, snarare än när det passar kunden. Här syns idag en markant skillnad från förr och en ny värld börjar formas där e-handelsföretag försöker möte slutkundens krav på ett bättre sätt. Kundens behov och krav sätts allt oftare i fokus och det skapas flexibla, dynamiska och kundanpassade leveranslösningar.

📦 Returer och reklamationer 

Ett effektivt sätt att vinna marknadsfördelar bland dina konkurrenter är att hantera returer och reklamationer på ett enkelt och effektivitet sätt. Returlogistik är inte längre något ”nödvändigt ont”, utan något som skapar mervärde för kunder.

Vad är då en effektiv returhantering? Jo, det handlar om att erbjuda enkla och flexibla returmöjligheter till dina kunder. Du måste arbete smart och flexibelt med en helhetssyn genom hela flödet. Hållbarhetsfokus är också extremt viktigt i dagens samhälle (läs mer om det på nästa punkt!). Om du lär dig att hantera returer rätt kommer det här bli en källa till fler kunder och på så sätt även ökade intäkter. Och många kommer snacka positivt om dig och ditt företag! Man ska aldrig underskatta kraften av positiva recensioner på till exempel sociala medier.

📦 Hållbarhet 

De senaste årens explosionsartade tillväxt för e-handeln har lett till en ökad påverkan vad gäller hållbart och miljö. Det finns enorma motsättningar inom branschen som e-handlare måste ta ställning till. Å ena sidan har kunder ökade krav på snabba leveranser, leveransval, låga transportkostnader och fria returkostnader. Å andra sidan har många av dagens kunder en stark vilja att ta ansvar för hållbarhetsfrågan och inte bidra till en ökad påverkan.

Hur kan ska man förhålla sig till det här? Det är inte lätt, men allt fler e-handlare har, tillsammans med sina logistikpartners, börjar erbjuda rekommenderade leveransval och tjänster där pris, spårbarhet och utsläpp är transparent. Det gör att kunderna själva kan bedöma vilken påverkan deras val har och på så sätt ta hållbara beslut.