Kontakta oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig

Ring oss direkt 072-8535182 eller mejla info@1337logistics.se

"1337 är snabba på pucken, flexibla och har bra kundservice."

-

The Humble Co.

Det började med en vision att ge utsatte barn tillgång till basal munvård. Nu är The Humble Co. den största aktören i världen inom hållbar munvård - och de utmanar andra stora spelare på marknaden att tänka om kring de material som används. 

Resan för The Humble Company började redan år 2013. Företaget grundades av tandläkaren Noel Abdayem när han hade kommit hem från en tids volontärarbete på Jamaica. Volontärarbetet var en del av hans tandläkarutbildning och under sin tid på Jamaica upptäckte Noel två saker som han reagerade starkt på - det första var att barnen de hjälpte aldrig hade haft tillgång till basal munvård så som tandborste och tandkräm, och det andra var att det sköljdes upp mängder av plast-tandborstar på stränderna runtom ön.

Väl hemma slog Noel två flugor i en smäll när han tog fram Humble Brush, världens nu mest sålda bambutandborste, samt skapade ett ”buy one, give one”-koncept. Konceptet gick alltså ut på att för varje såld tandborste donerades även en tandborste till ett barn i behov.  

Humble Brush växte till The Humble Co. och “Buy one, give one” expanderade till Humble Smile Foundation.

- Till denna dag har vi tillsammans med Humble Smile Foundation utfört projekt i över 37 länder och i 52 olika samhällen. Över 60 000 barn har mottagit våra produkter och fått kunskap i vad som krävs för att ta hand om sin egen munvård, berättar Patrick Verkland, Key Account Manager på The Humble Co.

Företaget har sedan starten haft en stark vilja att leda en revolution inom munvård – en bransch som är extremt plast-orienterad. Att säga att The Humble Co. fick en raketstart känns nästan som en underdrift.

- Vi har nu funnits på marknaden i sju år och mottagande har varit nästan överväldigande. Vi har skapat vad som kan beskrivas som en kultliknande fanskara i en traditionellt sett osexig och stelbent bransch, berättar Patrick.

Idag har företaget vuxit till att bli den största aktören i världen inom hållbar munvård. Försäljningen sker världen över – främst i de fysiska butikerna men allt mer av försäljningen håller på att flyttas online.

Drömmen med företaget är tydlig.

- Vi är på god väg mot den revolution som vi satte som mål när bolaget startades. Vi har höjt ribban för hela branschen och de större aktörerna har gjort flera försök att kopiera våra produkter - till varierande grader av framgång. I slutändan så vill vi egentligen förändra sättet hur bolag och konsumenter tänker kring de material som används, säger Patrick och fortsätter:

- Plast är ett otroligt material sett till produktion. Till låga priser kan du göra väldigt mycket, väldigt enkelt. Problemet de flesta ser med plast är just vad som sker när produkten nått sitt ”End of life” - mycket tas inte hand om korrekt och det skapas väldigt mycket skadligt avfall i natur. Att vi gjort det vi gjort med bambu som alternativ visar att det är möjligt att göra mer miljövänliga produkter som inte nödvändigtvis behöver vara mycket dyrare än plast-alternativen. Det sänder en stark signal till de stora spelarna på marknaden.

”1337 är snabba och lyhörda på våra frågor”

Sedan februari 2020 har The Humble Co. haft 1337 Logistics som sin logistikpartner.

- 1337 har gått från att hantera alla större ordrar inom B2B, till att även få hantera B2C-ordrar från vår egen shop. Vi har daglig kontakt med de på lagret. De är snabba och lyhörda på våra frågor, säger Patrick och tillägger:

- Vi valde 1337 eftersom de hade moderna lösningar för både B2B och B2C. De är snabba på pucken, flexibla och har bra kundservice. Vi som bolag har fått uppdatera våra tillvägagångssätt en hel del då 1337:s lösningar är mer moderna än vårt tidigare lager. Överlag tycker vi att det rullar på fint och när vi har saker vi vill implementera eller ändra på, så löser oftast 1337 det utan problem. Det kan handla om allt ifrån API-kopplingar i vår webbshop för kurirer till egna kodningar, ja allt det gör de för att underlätta för oss.